سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دیده دوست از [دیدن] عیب های محبوب، نابیناو گوشش از [شنیدن] زشتیِ نقص هایش ناشنواست . [امام علی علیه السلام]

10 رویداد مهم جهان در سال 2007 - مقالات آموزشی ،سیاسی، اجتماعی
macromediaxtemplates for Your weblogList of Iranian Top weblogspersian Blogpersian Yahoo

نویسنده: nehad parsa چهارشنبه 86 دی 5   ساعت 4:18 عصر

 

 

10ــ رویداد مهم جهان در سال 2007 میلادی

 

سال 2007 با همه حوادث و وقایع تلخ و شیرینش رو به پایان است اما این وقایع می‌توانند سرآغاز رویدادهای مهمی در سالهای آینده در جهان باشند.

           

 

برخی از مهمترین رویدادهای سال جاری میلادی به شرح زیر هستند:

 

1-روز 12 دسامبر روسیه حضور خود در پیمان نیروهای مسلح معمولی در اروپا (CFE) را متوقف کرد.

تعلیق در اجرای این پیمان، گامی بی‌سابقه در تاریخ معاصر روسیه بود. مسکو علت این تصمیم خود را چنین توضیح داد که پیمان CFE روز 18 دسامبر 1990 در پاریس توسط 16 کشور عضو ناتو و شش کشور عضو سازمان پیمان ورشو تا یک سال پیش از فروپاشی شوروی امضا شده بود و محتوای آن قدیمی شده و منعکس کننده تغییراتی نیست که پس از انحلال پیمان ورشو و توسعه ناتو در اروپا رخ دادند. در عین حال روسیه آمادگی خود برای ادامه دادن به مذاکرات با شرکای غربی برای تامین رژیم کنترل بر تسلیحات در اروپا را اعلام کرد.

 

2-روز 28 نوامبر در آناپولیس آمریکا کنفرانس بین‌المللی به اصطلاح صلح خاورمیانه برگزار شد که در آن نمایندگان بیش از 50 کشور حضور یافتند.

در این کنفرانس، "ایهود اولمرت" نخست وزیر اسرائیل و "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین توافق نمودند که پس از وقفه‌ای 7 ساله مذاکرات درباره حل مناقشات را از سر گرفته و سعی کنند تا پایان سال 2008 میلادی توافقنامه صلح را تنظیم کنند.

 

3-"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه روز 10 فوریه 2007 در کنفرانس امنیتی مونیخ عملاً بازگشت روسیه به عرصه بین‌الملل را اعلام کرد. بسیاری از کارشناسان این سخنرانی وی را بعنوان تغییر سیاست خارجی روسیه ارزیابی کردند.

رئیس جمهور روسیه در این کنفرانس مشکلاتی از قبیل بی‌اعتنایی به قوانین بین‌المللی، تمایل به جهان تک‌قطبی و توسل به زور را مطرح کرده و فعالیت‌های سازمان امنیت و همکاری اروپا را مورد انتقاد قرار داد. پوتین اعلام داشت که اکنون در جهان نظام حقوقی آمریکا به سایر کشورها تحمیل می‌شود.

 

4-اوایل ژوئن در نوار غزه برخوردی بین گروه‌های مسلح جنبش‌های فتح و حماس رخ داد و نوار غزه تحت کنترل حماس درآمد. پس از آن "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین انحلال دولت وحدت ملی با حضور حماس را اعلام کرده و دولت جدیدی به ریاست "سلام فیاض" تشکیل داد. در نوار غزه همچنان دولت حماس به ریاست "اسماعیل هنیه" عمل می‌کند.

 

5-مسئله کوزوو حل نشد و توسعه آن در راستایی جدید است.

روز 19 دسامبر شورای امنیت سازمان ملل متحد تصریح کرد که مذاکرات درباره وضعیت حقوقی کوزوو که بین صرب‌ها و آلبانی تبارهای کوزوو تحت حمایت میانجیگران بین‌المللی برگزار شد، بی‌نتیجه پایان یافت. کشورهای اتحادیه اروپا و ناتو اعلام کردند که قصد دارند مامورین خود را به کوزوو اعزام کنند. روسیه خواستار ادامه مذاکرات بوده و "نقشه راه‌ها" را پیشنهاد داد.

 

6-تحت کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سوخت هسته‌ای برای نیروگاه اتمی بوشهر به ایران تحویل داده شد.

طرفداران تحریم ایران، یعنی آمریکا و اتحادیه اروپا معتقدند که عرضه سوخت اورانیومی روسیه به نیروگاه اتمی ایران، نقض رژیم تحریم نیست.

 

7-منطقه شینگن توسعه یافت.

در منطقه جابجایی بدون ویزا روز 21 دسامبر کشورهای لهستان، چک، مجارستان، اسلواکی، اسلونی، لیتوانی، لتونی، استونی و مالتا پیوستند. یک هفته قبل از آن سران 27 کشور عضو در اتحادیه اروپا در لیسبون توافقنامه جدیدی درباره عملکرد این سازمان منطقه‌ای که باید جایگزین قانون اساسی اروپا شود را امضا کردند.

 

8-روابط بین روسیه و انگلیس وخیم شد.

پس از آنکه مسکو از تحویل "آندره لوگاووی" تاجر روس به لندن امتناع کرد که از سوی انگلیس متهم به دست داشتن در قتل "المساندر لیتویننکو" افسر سابق سازمان فدرال امنیت روسیه است، لندن در ماه جولای 4 دیپلمات روسیه را اخراج کرده و مذاکرات با مسکو در رابطه با تسهیل صدور ویزا را متوقف کرد. مسکو نیز در پاسخ چهار دیپلمات انگلیس را اخراج کرده و صدور ویزا برای مقامات انگلیس را متوقف کرد.

 

9-بحران حاد سیاسی در گرجستان پس از آنکه مقامات این کشور اپوزیسیون را به شدن تحت فشار قرار دادند، آغاز شد.

"میخائیل ساآکاشویلی" رئیس جمهور گرجستان روز 7 نوامبر وضعیت فوق‌العاده در کشور اعلام کرد و بدنبال آن انتخابات پیش از موعد ریاست جمهوری را برای روز 5 ژانویه 2008 تعیین نمود. در روابط تفلیس و مسکو بحران به وجود آمد: سه دیپلمات روسی از گرجستان به اتهام جاسوسی و دست داشتن در سازماندهی اعتراضات اپوزیسیون اخراج شدند.

 

10-بحران دراز مدت سیاسی در اوکراین بعلت رویارویی رئیس جمهور و پارلمان پایان یافت.

"ویکتور یوشنکو" رئیس جمهور اوکراین در ماه آوریل حکم انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات پیش از موعد پارلمان را امضا کرد که روز 30 سپتامبر برگزار شد. در انتخابات حزب مناطق اوکراین به ریاست "ویکتور یانوکوویچ" پیروز شد، اما نتوانست ائتلاف حاکم ایجاد کند. در نتیجه نخست وزیری به "یولیا تیموشنکو" رسید. او که برای بار دوم نخست وزیری را بر عهده گرفت، اعلام کرد که قصد دارد درباره توافقات گازی با روسیه تجدید نظر کند.


نظرات شما ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
عملیات "زمستان داغ" غزه... نقش آفرینی جریان تندروی «مذهبی ! »
[عناوین آرشیوشده]

فهرست
94999 :مجموع بازدیدها
2 :بازدید امروز
16 :بازدید دیروز
درباره خودم
10 رویداد مهم جهان در سال 2007 - مقالات آموزشی ،سیاسی، اجتماعی
nehad parsa
فلسطین ،حزب الله ،سیاست ایران ، جامعه ایران ،سیاست امریکا ، جامعه امریکا ،سیاست اسرائیل ،جامعه رژیم صهیونیستی
لوگوی خودم
10 رویداد مهم جهان در سال 2007 - مقالات آموزشی ،سیاسی، اجتماعی
جستجوی وبلاگ من
 :جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

لینک دوستان
صهیون پژوه
آوای آشنا

فهرست موضوعی نوشته ها
رژیم صهیونیستی[19] . خاورمیانه[13] . سیاست امریکا[12] . سیاست جهان[4] . سیاست ایران .
بایگانی نوشته ها
آنچه گذشت ...
زمستان 1386
پاییز 1386
اشتراک