سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خداوندِ والا نام، حافظِ کسی است که دوست خود را حفظ کند . [امام صادق علیه السلام]

اوضاع لبنان پس از پایان دوره ریاست جمهوری امیل لحود - مقالات آموزشی ،سیاسی، اجتماعی
macromediaxtemplates for Your weblogList of Iranian Top weblogspersian Blogpersian Yahoo

نویسنده: nehad parsa یکشنبه 86 بهمن 28   ساعت 5:55 عصر

اوضاع لبنان پس از پایان دوره ریاست جمهوری امیل لحود
با پایان یافتن دوره ریاست جمهوری "امیل لحود"، بحران لبنان با توجه به چند دستگی شدید سیاسی وارد مرحله جدیدی شده است که همه ناظران وکارشناسان آن را بسیار خطرناک خواندند وچه بسا که این مساله به جنگ داخلی نیز منجر شود.
hayahooha
دوران ریاست جمهوری امیل لحود پس از یک دوره نه ساله پرفراز ونشیب وتوام با بحران و جنگ بالاخره جمعه شب( 2 آذر ) به سر رسید و وی طی مراسم تودیعی کاخ ریاست جمهوری" را ترک کرد.
این درحالی است که جلسه دیروز مجلس لبنان برای تعیین رییس جمهور توافقی به دلیل عدم توافق گروه های موافق و مخالف دولت به حد نصاب نرسید و طبق اعلام "نبیه بری" رییس مجلس، جلسه پارلمان تا پایان ماه جاری میلادی برای پنجمین بار به تعویق افتاد.
با این شرایط لحود براساس قانون اساسی لبنان می بایست تا انتخاب جانشین وی زمام امور را به دولت بسپرد اما با توجه به اوضاع بحرانی، اختلاف بین جناح های تشکیل دهنده دولت و خلا موجود در دولت "فواد سنیوره" بخاطر خروج چند تن از وزرا از آن ناچار شد پیش از ترک پست خود و به منظور حفظ امنیت، ثبات و حاکمیت کشور اداره امور را به ارتش واگذار وهمه طرح های آمریکا وبرخی کشورهای غربی را نقش برآب کرد.
درهمین گیرودار برخی کارشناسان براین باورند که این اقدام لحود ممکن است به رویارویی ارتش با دولت سنیوره و گروه 14 مارس که از آن حمایت می کند منجر شود چرا که از یک سو ارتش موظف به اجرای دستور رییس جمهوری به عنوان فرمانده کل است و از سوی دیگر دولت این دستور را غیر قانونی قلمداد می کند به همین خاطر لبنان درآینده شاهد دو حکومت متضاد خواهد بود واین کشمکش تا زمان نامعلومی ادامه خواهد یافت.
این اقدام امیل لحود با واکنش مختلف جناح های سیاسی لبنان روبه رو شد و برخی ازگروهها که عمدتا از جناح موافق دولت هستند ازاین اقدام لحود خشمگین شده و آن را مغایر قانون اساسی ارزیابی کردند این درحالی است که دیگر گروه های سیاسی لبنانی و حتی گروه های میانه رو و بی طرف اقدام لحود را منطقی وبجا دانستند.
"خالد قبانی" وزیر امور تربیتی کابینه فواد سنیوره در گفت وگو با شبکه خبری العالم دراین باره گفت: رهبران سیاسی باید تمام تلاش خود برای انتخاب رییس جمهوری در اسرع وقت و تشکیل دولت وحدت ملی که همه گروه ها و احزاب در آن شرکت داشته باشند به کار گیرند و با هماهنگی گروه ها دولتی دمکراتیک برای حمایت از حقوق شهروندان لبنان تشکیل شود.

قبانی افزود: تمامی لبنانی ها بر ضرورت برون رفت از این بن بست و انتخاب رییس جمهور تاکید می کنند و این امر از سوی کشورهای عربی و کشورهای دوست نیز مورد حمایت است.
وزیر امور تربیتی کابینه فواد سنیوره در عین حال اظهار داشت: در نبود رییس جمهور دولت وظایف وی را انجام خواهد داد و دولت در این زمینه بر قانون اساسی تاکید می کند و لذا با توجه به مسوولیت های واگذار شده از سوی قانون اساسی عمل خواهد کرد.
<**ادامه مطلب...**>
"غطاس خوری" نماینده پیشین پارلمان لبنان و عضو گروه 14 مارس گفت: آنچه که امیل لحود رییس جمهوری پیشین لبنان در آخرین ساعات خود در دادن مسوولیت حفظ امنیت کشور به ارتش انجام داد کمترین اقدامی بود که وی می توانست انجام دهد چرا که دولت انتقالی تشکیل نداد و فراتر از حدود قدرت نیز عمل نکرد.
خوری افزود: دادن مسوولیت فقط به ارتش به این معنا است که وی دولت فواد سنیوره را به رسمیت شناخته است و این دولت است که مسوول امور سیاسی و اداری است.
از سوی دیگر "ژوزف ابو خلیل" نماینده پارلمان لبنان وابسته به حزب الکتائب اظهار داشت: رییس جمهوری لبنان نه در خصوص اعلام انحلال دولت و نه اعلام حالت فوق العاده صلاحیتی نداشت زیرا اینگونه تصمیم ها در حیطه اختیارات آن نبود

ابو خلیل درباره حزب الله گفت: حزب الله یک حزب لبنانی است و اعضای آن لبنانی های اصیل هستند اما درباره جنگ با اسراییل اختلاف هایی وجود داشت مبنی بر این که تصمیم اعلان جنگ از وظایف دولت است نه یک گروه خاص.
"حسن حب الله" نماینده فراکسیون حزب الله در پارلمان لبنان درباره اعلام حالت اضطراری از سوی امیل لحود افزود: وی با اعلام حالت فوق العاده واقعیت سیاسی حاکم در لبنان را شرح داد و در واقع اعلام کرد که عناصر و شرایط اعلام حالت فوق العاده فراهم شده است به همین دلیل ارتش را مامور حفظ امنیت در کشور کرد و تمامی نیروهای امنیتی را تحت فرمان ارتش در آورد چرا که از نیمه شب جمعه لبنان رییس جمهوری ندارد به همین دلیل نیروهای مسلح باید از یک فرماندهی دستور بگیرند و در این راستا، چنین دستوری توسط لحود صادر شد.
حب الله با بیان این که هم اکنون همگان در مقابل مسوولیتی ملی قرار دارند و باید برای کشور رییس جمهور انتخاب کنند؛ اظهار داشت: ما در گروه مخالف دولت فواد سنیوره، حد نصاب قانونی را نداریم و حامیان دولت نیز برای انتخاب رییس جمهوری حدنصاب قانونی را ندارند به همین دلیل باید به طور توافقی رییس جمهوری انتخاب شود که مورد حمایت ما و گروه طرفدار دولت باشد تا در نتیجه دولت وحدت ملی تشکیل شود.
"علی المقداد" نماینده فراکسیون حزب الله در پارلمان لبنان نیز در گفت و گوی اختصاصی با شبکه خبری العالم اظهار داشت: امیل لحود رییس جمهوری پیشن لبنان زمانی که مسوولیت های امنیتی را به ارتش واگذار کرد در واقع درجهت وجدان خود عمل نمود.
المقداد گفت: واکنش برخی وزیرنماها در دولت فواد سنیوره به تصمیم لحود فاقد ارزش است چرا که این دولت از نظر ما و رییس جمهوری پیشین موجودیتی ندارد زیرا غیر قانونی است و در نتیجه نامشروع است.
عضو حزب الله در پارلمان لبنان افزود: ارتش مدافع اول کشور و قانونی اساسی به شمار می رود و به همین دلیل امیل لحود در اتخاذ تصمیم واگذاری مسولیت های امنیتی به ارتش کاملا درست عمل کرد.
المقداد خاطرنشان کرد: گروه چهارده مارس (گروه حاکم) مدت هاست که به دنبال انجام اقدامات غیر قانونی است و ما به آنها هشدار می دهیم که در شرایط حساس کنونی و تاریخی، دیگر زمانی برای انجام اقدامات غیر قانونی وجود ندارد بلکه باید برای برون رفت سریع از بحران کنونی توافق حاصل شود.
از سوی دیگر "رفیق شلالا" سخنگوی امیل لحود و مشاور اطلاع رسانی وی گفت: تصمیم لحود پس از پایان دوره ریاست جمهوری وی در راستای حفظ امنیت، ثبات، وحدت و یکپارچگی و نیفتادن در دام تقسیم کشور بود.
شلالا افزود: امیل لحود و بیشتر مردم لبنان دولت کنونی فواد سنیوره را دولتی غیر قانونی به شمار می آورند که مشروعیت ندارد.
وی گفت: با وجود این که امیل لحود کاخ "بعبدا" مقر ریاست جمهوری را ترک کرده است اما مقر ریاست جمهوری کارها و فعالیت های خود را ادامه خواهد داد.
ازسوی دیگر "رمزی کنج" از رهبران جریان ملی آزاد لبنان از گروه مخالف دولت به شبکه العالم گفت: اوضاع لبنان بسیار تاسف بار است و بسیاری از کشورها با تلاش هایی که صورت دادند نتوانستند این مشکل را حل نمایند.
کنج با اظهار نگرانی از اوضاع لبنان افزود: ما در جریان آزاد ملی انتظار داشتیم که این مشکل حل و فصل شود با این حال تاریخ درباره دوران ریاست جمهوری امیل لحود قضاوت خواهد کرد.
وی اظهار داشت: هم اکنون مشخص شده است که همه اهداف و نیات در لبنان منفی بوده است زیرا خواسته های گروه ها تحقق پیدا نکرده است.
کنج با توجه به شرایط کنونی کشور گفت: نباید دیگر درباره انتخاب رییس جمهوری کندی صورت گیرد بلکه باید برای ایجاد توافق بین گروه ها تلاش شود.
"پیر دکاش" از نمایندگان پارلمان و یکی از نامزدهای ریاست جمهوری لبنان نیز در گفت و گو با العالم افزود: هماهنگی هایی بین نیروهای امنیتی و ارتش وجود دارد و این مساله در جنگ نهر البارد نیز صادق بود و اقدام نیروهای ارتش لبنان در مستقر شدن در مرکز بیروت با هماهنگی دولت صورت گرفته است.
"ناجی البستانی" از وزیران سابق دولت لبنان نیز گفت: گروه حاکم برلبنان موسوم به نیروهای 14 مارس و حامیان آنها به دنبال ادامه حیات دولت "فواد سنیوره" نخست وزیر کنونی این کشور هستند.
البستانی در گفت وگو با العالم اظهار داشت: بحث و جدل ها در باره انتخاب رییس جمهوری لبنان براساس به اصطلاح اکثریت مطلق یا همان نصف بعلاوه یک رای نمایندگان مجلس تنها برای مرعوب کردن مخالفان است اما گروه حاکم دست به اینگونه اقدامات نخواهد زد.
در همین حال، سرتیپ "هشام جابر" رییس مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه در بیروت درباره اعلام حالت فوق العاده در لبنان گفت: ارتش لبنان به خوبی به وظایف خود آگاه بوده و آن را انجام خواهد داد.
سرتیپ جابر افزود: رییس جمهور به عنوان فرمانده کل قوا و رییس شورای عالی دفاع با علم به این قضیه که شرایط کشور ایجاب می کند تا حالت فوق العاده اعلام شود؛ ارتش را عهده دار حفظ امنیت در سراسر خاک لبنان کرد که به وظایف امنیتی خود عمل کند.
وی تاکید کرد ارتش لبنان نقطه اشتراک همه لبنانی هاست و به وظایف خود درچارچوب موازین و قانون اساسی بویژه قانون دفاع غیرنظامی پایبند خواهد بود.
سرتیپ جابر گفت: فرماندهی ارتش با دولت فواد سنیوره نخست وزیر لبنان همزیستی خواهد کرد و این دولت مامور رسیدگی به امور روزمره است و ارتش وظایف ملی خود را انجام می دهد. لذا معتقدم که بالاترین میزان هماهنگی میان ارتش و این دولت خواهد بود.
رییس مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه نیز درباره خطرات ادامه یافتن وضعیت کنونی و بی سابقه در تاریخ لبنان برای مدت طولانی هشدار داد.
در همین حال دبیر کل سازمان ملل متحد نگرانی خود را درباره تحولات لبنان ابراز داشت.
"ایو سوروکوبی " سخنگوی بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد با درخواست از طرف های لبنانی آنها را به حفظ آرامش و ایجاد توافق فرا خواند.
وی با ابراز تاسف از انتخاب نشدن رییس جمهوری جدید لبنان در پارلمان این کشور خواستار حفظ آرامش و ثبات در لبنان و عمل در چارچوب قانون اساسی شد.
سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: بان کی مون با نگرانی زیاد تحولات لبنان را پیگیری می کند و برای ایجاد حل و فصل و برون رفت از بحران کنونی با طرف های مختلف لبنانی در حال تماس است.
 
 


نظرات شما ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
عملیات "زمستان داغ" غزه... نقش آفرینی جریان تندروی «مذهبی ! »
[عناوین آرشیوشده]

فهرست
94949 :مجموع بازدیدها
8 :بازدید امروز
4 :بازدید دیروز
درباره خودم
اوضاع لبنان پس از پایان دوره ریاست جمهوری امیل لحود - مقالات آموزشی ،سیاسی، اجتماعی
nehad parsa
فلسطین ،حزب الله ،سیاست ایران ، جامعه ایران ،سیاست امریکا ، جامعه امریکا ،سیاست اسرائیل ،جامعه رژیم صهیونیستی
لوگوی خودم
اوضاع لبنان پس از پایان دوره ریاست جمهوری امیل لحود - مقالات آموزشی ،سیاسی، اجتماعی
جستجوی وبلاگ من
 :جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

لینک دوستان
صهیون پژوه
آوای آشنا

فهرست موضوعی نوشته ها
رژیم صهیونیستی[19] . خاورمیانه[13] . سیاست امریکا[12] . سیاست جهان[4] . سیاست ایران .
بایگانی نوشته ها
آنچه گذشت ...
زمستان 1386
پاییز 1386
اشتراک